Linux - dosavadní zkušenosti

Sat 04 July 2015
tastyfish
tagy: linux
překlady: en (google)

Podle data předchozího článku používám Linux jako primární operační systém asi měsíc a půl. Není to příliš dlouho, ale už teď vidím, že trend mé spokojenosti je stoupající, na rozdíl od Windows, kde tomu bylo naopak. Nezáleží však jen na operačním systému. Jsou to hlavně nástroje, které každý den používáme, jenž se podílí na celkovém dojmu z dané platformy. Při přechodu na jiný operační systém se tedy nejdříve potýkáme s hledáním nových programů pro každodenní práci. Na Linuxu mě pátrání po programech baví, protože vím, že si můžu každý zdarma stáhnout, vyzkoušet a případně odinstalovat, aniž bych se bál postranních úmyslů softwaru, zaplácání registrů nebo nakažení viry. V tomto článku uvedu seznam nástrojů, které jsem zatím za ten měsíc a něco zvolil pro běžné práce, které na počítači provádím. Všechno jsou to open-source, multiplatformní nástroje.

3D - Blender

Blender se v poslední době stal mým oblíbeným programem a čím více s ním pracuji, tím ho mám rád víc. 3D grafiku jsem dříve provozoval v 3DS Maxu a zvykl jsem si s ním poměrně plynule pracovat. Stejně jako u Photoshopu jsem se ale nakonec nechal zlákat kouzlem open-source softwaru a přešel jsem na Blender. Přechod to nebyl vůbec jednoduchý, Blender má bohužel poněkud specifické rozhraní, které se skládá z nepřekrývajících se oken a připomíná palubní desku letadla. Je navíc naprosto odlišné od rozhraní 3DS Maxu. Učení základů tedy zabere spoustu času, ale jakmile je zvládnete, je další učení vyložená radost. Dokonce bych řekl, že Blender je ve většině ohledů lepší než 3DS Max. Nabízí např. různé styly modelování, včetně 3D sculptingu, což je úžasné. Mám pořád co se učit, ale s Blenderem je učení radost.

video - Blender

Ano, Blender je i editor videa. Tady bohužel nevyniká tak, jako v oblasti 3D modelování, ale jelikož Linux není editací videa příliš vyhlášený, je to asi nejlepší editor videa, jaký seženete. Dříve jsem používal Sony Vegas a srovnání s ním by asi nebylo ani příliš fér, nicméně Blender ke sestříhání dobrého videa i se základními efekty použít lze. Někdy je jenom nutné vynaložit trochu větší úsilí - pokud chcete např. v jednom projektu použít více klipů s různými FPS, narazíte na problémy, je proto nutné klipy před importem konvertovat, což hravě zvládá ffmpeg. Platí zde navíc to, co pro 3D editaci - není jednoduché se editaci videa naučit. Pokud chcete např. udělat fade-out zvuku, musíte použít klíčové snímky na atribut volume, tzn. nenajdete zde žádné intuitivní posouvátko. Programátoři se ale tohle všechno naučí. Pokud nejste profesionální stříhač videa, je Blender poměrně dobrý editor, avšak je nutné mít počítač s velkou RAM - na mém notebooku při velkém množství klipů bohužel pravidelně padal, až byl naprosto nepoužitelný. Na PC s 8 GB už šlo všechno krásně.

hudba - LMMS

LMMS je zatím nový program ve verzi 1.0, proto se potýká s absencí některých důležitých funkcí, avšak nemělo by trvat dlouho, než se dočkáme jejich doimplementace. Už teď je vidět obrovský potenciál a z toho, co zatím funguje, jsem nadšený. Program je graficky pěkný, jednoduchý a mocný zároveň a hlavně, oproti jiným, které jsem zkoušel, jako např. Rosegarden, funguje bez problémů se zvukem. Z funkcí mi chybí export do MIDI a nemožnost přehrávat importovaný zvuk z libovolné pozice. Obě tyto funkce jsou ale plně ve vývoji a budou brzy k dispozici. Pro nahrávání a základní editaci používám vedle LMMS ještě Audacity, což je opět úžasný program, ale bohužel nepodporuje editaci MIDI.

rastrová grafika - GIMP

GIMP používám už delší dobu. Přešel jsem na něj z Photoshopu, protože nerad kradu a protože nemám rád Windows. Nebudu lhát, GIMP ve srovnání kvality a produktivity s komerčním nástrojem číslo jedna, tedy s Photoshopem, prohraje. Ne však o mnoho a produktivita a kvalita nejsou jediné použitelné metriky. GIMP je zdarma, je svobodný a multiplatformní a jeho kvalita je opravdu vysoká. Běžným lidem i poloprofesionálům bohatě postačí. Víceméně platí, že co uděláte ve Photoshopu, uděláte i v GIMPu, jenom Photoshop to umí pohodlněji, např. díky lepším náhledům, a znatelně svižněji (předpokládám díky SSE optimalizaci nebo něčemu podobnému). Rozhraní obou programů jsou velmi podobná a přechod je proto jednoduchý.

2D animace - Synfig Studio

Program na 2D animaci pomocí klíčových snímků jsem hledal dlouho, až jsem naštěstí našel Synfig Studio. Na první pohled se mi zdál trochu divný, nedokázal jsem v něm např. pohybovat nebo rotovat objekty. To bylo však způsobeno tím, že jsem neznal filosofii tohoto softwaru. Je potřeba se podívat na základní tutoriál, abyste pochopili, že v Synfig Studiu je všechno vrstva (tzn. obrázky, transformace, skupiny apod.) a všechny vrstvy tvoří hierarchii, podobnou např. scene graphu ve 3D. Každá vrstva má atributy, které lze animovat pomocí klíčových snímků. Pak už jde všechno samo a s programem se pracuje velmi dobře. Setkal jsem se jen s pár bugy, které ale nebyly zásadního charakteru.

vektorová grafika - Inkscape

Tady není o čem diskutovat, Inkscape používám dlouho a se softwarem snad ani nemůžu být spokojenější. Nástroj je mocný, ale zachovává si jednoduché rozhraní. Je v něm možné vytvářet krásná vektorová díla, diagramy a podobné věci. Kdybych se měl pokusit alespoň o nějakou kritiku, tak se mi v poslední verzi příliš nelíbí změna práce s barevnými přechody, a bylo by opravdu úžasné, kdyby byla podporována animace.

programovací editor - Kate

Tady ještě nejspíš nejsem u svého finálního programovacího editoru, protože všichni víme, že ultimátním editorem je Vim, a k tomu bych se taky rád jednou dopracoval. Základy Vimu už zvládám, ale nejsem v něm příliš rychlý, a tak jsem si dal malou práci prohledat momentální stav GUI editorů a najít něco normálního. Chtěl jsem něco, co umí rozdělovat obrazovku a pokud možno minimapu dokumentu (protože ta je opravdu hodně cool). Tomu nakonec vyhověl(a ?) Kate, editor se sympatickým jménem, který zatím zvládá svou práci velmi dobře.

internetový prohlížeč - Chromium

Už na Windows jsem používal Google Chrome. Chromium je pro uživatele v podstatě stejný prohlížeč. Pro informatiky je v oblasti browserů jenom jedna skutečná alternativa - Firefox. Ten je ale příliš složitý a pomalý, takže asi tak.

kancelářské programy - LibreOffice

Opět není moc o čem mluvit, velmi kvalitní software, který by s přehledem mohl úplně nahradit MS Office a bylo by o jeden komerční shit míň. Kdyby ho alespoň dávali k Windows zdarma, možná bych si to označení odpustil. Pokud potřebuji vysázet vysoce hezký dokument, použiju samozřejmě LaTeX.

multimediální přehrávač - VLC player

Tady jsem zase tak moc nepátral, využil jsem jeden z prvních přehrávačů, na které jsem narazil. Ale vyhovuje mi dobře. Prakticky můj jediný požadavek byl, aby přehrávač uměl krokovat video po jednotlivých snímcích, protože to se občas hodí při stříhání videí. VLC player tohle samozřejmě zvládá, taky umí dělat snímky z videí, přehrávat různými rychlostmi apod.