Jak na 3D budovy v Google Earth

Thu 03 May 2012
tastyfish
tagy: 3d graphics
překlady: en (google)

Virtuání glóbus Google Earth jistě netřeba nikomu představovat, ale pro jistotu: tato zajímavá, volně dostupná aplikace umožňuje prohlížet si zemský povrch v neuvěřitelných detailech a to díky satelitním snímkům a trojrozměrnému terénu. Některá větší města jako např. New York nebo Londýn nabízí dokonce trojrozměrné modely budov, takže se mezi nimi může člověk krásně prolétávat. Zajímavé je, že k těmto velkým 3D velkoměstům se může s trochou snahy přidat třeba i vaše vesnice :) Pokud vás zajímá jak, čtěte dál. Na tvorbu 3D budovy budeme potřebovat:

Ještě jedna poznámka: k tvorbě budov lze použít jednoduchý a trochu omezenější webový nástroj Building Maker, k němuž snad ani není potřeba žádný tutoriál. Tento nástroj ale nemusí mít ve vaší lokaci dostupné letecké snímky nezbytné pro tvorbu modelu a tak se tento článek zaměřuje na vytváření modelu zcela na vlastní pěst a bude fungovat na kterémkoli místě na Zemi.

Krok 1: pořizování fotografií budovy

fotky domu

Ze všeho nejdřív je nutné pořídit dostatečně kvalitní fotografie zvoleného objektu. Máme k tomu dva důvody. Za prvé: z fotek se vytváří textury, kterými se "potáhne" trojrozměrný model, takže bude hezky barevný a realistický. Za druhé: fotografie nám poskytnou cenné informace o tvaru a proporcích budovy při vytváření modelu. K těmto věcem musíme při pořizování fotek přihlížet.

Vždycky je lepší nafotit víc materiálu než míň. Budovu tedy foťte ze všech stran, pokud možno kolmo na každou stěnu (třeba i víckrát). Pokud před stěnou zavazí např. lampa, strom apod., vyfoťte ji i z jiného úhlu tak, aby bylo vidět, co za překážkou je. Důležité také je, aby na fotkách bylo zachyceno co nejvíc informací, tzn. každý skrytý kout (nezdá se to, ale neustále vyjíždět zpátky do terénu kvůli maličkostem je přinejmenším pěkná otrava). Problém bývá (překvapivě) s focením střechy shora, v takovém případě můžou posloužit satelitní snímky přímo z aplikace Google Earth, byť nejsou tak kvalitní, jak bychom si přáli - nicméně dají se slušně vylepšit ve Photoshopu, v nejhorším případě poslouží i textury nalezené na internetu (prostě vyhledáte na Googlu obrázky podobné budovy, ale vždy až jako poslední možnost).

Krok 2: tvorba textury

textura model domu

Tvorba textur může následovat klidně až po tvorbě modelu, já ale preferuju mít fotky už předem zpracované a zároveň si při tvorbě textur ujasníme, jak bude model zhruba vypadat. Jak už bylo řečeno, textura je obrázek vytvořený z fotek, který se nanese na trojrozměrný model domu (jinak bychom měli pouze jakousi bílou krabici). Jak by tedy měla správná textura vypadat?

Všechny části (tzn. obrázky stěn, střechy atd.) by měly být naskládány vedle sebe tak, aby měl celý obrázek co nejmenší plochu (výrazně se tak zmenší velikost textury). Textura by taky měla mít přiměřené rozlišení - obrázek dveří rozhodně nebude mít několik megapixelů tak, jako na pořízené fotografii, proto ji vhodně zmenšíme. Velmi důležitou roli hraje odstín a jas, které by měly mít všechny stěny stejné a vůbec sladění veškerých částí musí být takové, aby na sebe co nejlépe navazovaly, jinak bude model působit dojmem krabičky poslepované z náhodně povystřihovaných fotek.

Texturu vytvoříme ve vhodném bitmapovém editoru, který umí zmenšovat části obrázku, měnit jas, kontrast, odstíny barev, prolínat části obrázku atd., ideální je samozřejmě známý editor Photoshop, popř. varianta zdarma - Gimp. Pokud jste neměli tu čest setkat se s nějakým podobným programem, bohužel vás teď zklamu, ale nemůžu se zde rozepisovat o tom, jak editovat 2D grafiku. Avšak nezoufejte, na internetu je spousta tutoriálů a návodů, které vás to jistě slušně naučí. Výsledný soubor textury uložte nejlépe ve formátu png a pojmenujte jej jedním slovem malými písmeny bez speciálních znaků (jinak se můžete později setkat s problémy).

Krok 3: tvorba modelu

model v 3DS Maxu

Model vytvoříme ve 3D editoru - opět musím zklamat čtenáře neznalé práce v tomto oboru, ale toto téma je opravdu obrovsky rozsáhlé a vydalo by na několik článků. Já jsem se modelovat naučil z knížky 3ds Max - Výukový průvodce tvorbou postav, vozidel, budov a prostředí (autor Andrew Gahan) a můžu ji vřele doporučit - jednoduchý model zvládnete vytvořit už po přečtení prvních pár kapitol.

Model budovy dá v mnoha případech největší práci. Pokud je váš dům ale spíše "krabicovitého" typu, určitě se přiliš nenadřete. Ono vůbec s modely pro Google Earth by se to nemělo příliš přehánět co do míry detailů. Spousty detailů se dá efektivně dosáhnout např. pomocí průhledných textur. Rozhodně nemodelujte např. zábradlí nebo každý malý schodek trojrozměrně - pamatujte, že na modely se většinou dívá z dálky a množství polygonů rapidně zvyšuje "sekání" aplikace na pomalejších počítačích, proto buďme trochu ohleduplní :) Taky nezapomeňte, že modelujeme pouze statickou budovu a nikoliv stromy, lidi a podobné věci. Pro jistotu si přečtěte zásady tvorby modelů přímo od Googlu.

Cílem je dostat model ve formátu 3ds (v 3DS Maxu tento formát dostanete volbou File -> Export, běžným File -> Save to nelze!). Ještě jednou upozorňuji, abyste si dali pozor na jméno souboru textury, které může být příčinou jejího nenačtení v pozdější fázi.

Krok 4: umístění modelu

vyhledání lokace budovy umístění modelu

Zde budeme potřebovat aplikaci Google SketchUp, kterou lze snadno a bezplatně stáhnout. Nebojte se, nijak zvlášť pracovat s ní nemusíte umět, jde pouze o umístění modelu na Zeměkouli, natočení a změnu měřítka. Ze všeho nejdřív tlačítkem Add Location vyberte místo, kde má být model umístěn. Vámi vybraný náhled zvolené lokace se promítne do editačního okna, kde na něj za chvíli umístíte model. Nyní volbou File -> Import nahrajte váš 3ds model. Nejspíš bude hodně malý/velký a špatně natočený, proto jej musíte upravit tak, aby seděl co možná nejpřesněji na svém místě - použijte k tomu nástroje Move (přesun), Rotate (otáčení) a Scale (změna měřítka). Chce to trochu cviku, ale věřím, že to nakonec zvládnete. Tlačítkem Prewiev Model in Google Earth si můžete prohlédnout vaši budovu přímo v aplikaci Google Earth tak, jak bude vypadat ve výsledku. Jakmile budete s umístěním spokojeni, zbývá už jen poslední věc.

Krok 5: zaslání modelu Googlu

výsledek v Google Earth

V této fázi máme veškerou kreativní činnost za sebou a zbývá nám jen poslední krok. Námi vytvořený a umístěný model musíme zaslat Googlu, kde model ověří a případně zařadí do vrstvy 3D budov (takže se bude zobrazovat v aplikaci Google Earth). Ověření většinou Googlu trvá zhruba měsíc a informace o schválení modelu vám přijde e-mailem. Takže jak model Googlu odeslat?

Ze všeho nejdřív si musíte zaregistrovat účet na stránkách Google Warehouse (jde o Googlovskou databázi volně dostupných 3D modelů, kde se mj. shromažďují i modely do Google Earth). Jakmile budete hotovi, existují dvě možnosti jak váš model do databáze nahrát. Tou první je přímo přes aplikaci Google SketchUp volbou File -> 3D Warehouse -> Share (musíte mít samozřejmě otevřený model vaší budovy). Ve formuláři následně vyplníte informace o budově (komentář, adresu, fotku, ...) a potrvrdíte odeslání k inspekci (nezapomeňte zaškrtnout volbu Google Earth Ready, jinak se váš model k prověření vůbec nedostane!). Druhou možností, kterou často využívám (jelikož se u té první občas vyskytují technické problémy), je nahrání modelu přes webové rozhraní (tlačítko upload na stránkách Google Warehouse). Postup je podobný jako u první možnosti, jenom musíte svůj model vyexportovat z aplikace Google SketchUp volbou File -> Export -> 3D Model do formátu kmz, který nahrajete přes prohlížeč na server Googlu.

Nyní zbývá už jen čekat na e-mail s gratulacemi a oznámením o schválení vámi vytvořeného modelu a chlubit se svým známým s krásným mini-modelem třeba vašeho obydlí :)