Tak a mám za sebou všechny předměty na FITu. Na doktorském další předměty jsou, to ano, ale rozhodl jsem se, možná trochu zbaběle leč racionálně, že kvůli svým (nyní už dlouhodobým) psychickým problémům své působení na VŠ ukončím inženýrem. Tedy snad. Zde je zhodnocení posledních předmětů, které po dalším semestru doplním o státnice a postřehy ze studia.
POV pokládám za výjimečně užitečný a zajímavý předmět. Rozhodně mě bavil a klidně bych se přikláněl k jeho zařazení mezi povinné předměty.
Přednášky byly nesmírně užitečné a skoro z každé jsem odcházel se znalostí nového "mind blown" algoritmu (např. Houghova transformace, Adaboost apod.). Opravdu, choďte tam. Zářili zde skvělí přednášející - prof. Zemčík, doc. Čadík, dr. Španěl a dr. Hradiš. Klasicky mi moc nesedla přednáška dr. Berana - přišel mi nepřipravený, vynucoval si pozornost pokládáním otázek, jejichž formulace si rozmýšlel hrozně dlouho apod. Probraly se užitečné věci, jako např. neuronové sítě (ty jsem bohužel ve škole zatím nepotkal, jaká to škoda!).
Poctivých 10 bodů šlo získat z pěti domácích úloh, které však byly trochu slabinou předmětu. Měl se doplňovat kód, kterému jako celku nikdo moc nerozuměl, takže se postupovalo většinou metodou pokus/omyl. I proto jsem se na úkoly trochu vykašlal a získal celkově jenom 8 bodů.
Dále jsme psali půlsemestrálku za 9 bodů. Tady už se mi podařilo získat plný počet, protože písemka byla spíš jednoduchá, neboť se skládala z většiny z testu (jedna správná odpověď, bez strhávání!).
Projekt byl taky celkem zábavný a smířil jsem se díky němu s knihovnou OpenCV (to, co mi na ní dřív vadilo, jsou spíš všeobecné problémy jazyka C++). Pracovalo se v týmech jednoho až tří lidí. Já jsem se přihlásil spolu s dalším náhodným studentem na téma přepisu skenovaného textu (OCR). Projekt jsme si ze srandy upřesnili na přepis textu ve fontu Comic Sans. Bylo třeba, abychom si udělali dataset (vytiskli jsme sedm A4 stran textu a znovu je naskenovali, segmentací získali výřezy písmenek a anotovali je), implementovali segmentaci znaků a poté jejich klasifikaci. Pro klasifikaci jsme experimentovali s několika klasifikátory (SVM, KNN, neuron. sítě, ...) a výsledky porovnávali s programem Tesseract. Na závěr jsme absolvovali povinnou prezentaci výsledků a získali jsme 27/30 bodů (3 body šly dolů, protože jsem absolutně špatně trénoval neuronovou síť). Celkově pokládám projekt za užitečnou zkušenost.
K projektu se navíc konaly předběžné a dobrovolné prezentace, krátce po jeho zadání. Celkem se vyplatilo tam zajít, protože nám tam v podstatě řekli, co za výsledek očekávají a jak přesně k němu dospět.
Zkouška se hodně podobala půlsemestrálce, tzn. byl zde test plus několik fulltextových otázek. Ani jsem se moc neučil a podařilo se mi získat 46/51 bodů, přesně na A, nevím ani jak. Otázky nešly moc do hloubky, ptali se nás spíš na obecné věci typu "Jak byste navrhli aplikaci pro sledování myši v bludišti?". Písemka byla opravená za pár hodin od odevzdání, což velmi chválím a děkuji za to dr. Hradišovi.
Takže POV musím vynachválit. Nemá zápočtu a vedou jej pohodoví lidé. Naučí vás hodně a není extrémně těžký. Tedy vřele doporučuju.
Tenhle předmět mě zase tak nezaujal. Nesetkal jsem se se žádnou zlomyslností, spíš jen obsahově mohl být kurz lépe vystavěný. I tak odcházím s pár zajímavými znalostmi.
Předmět měl na starosti ing. Lampa (od pohledu typický Unix
guy). Probrali jsme s ním v podstatě tři věci - X Window systém,
OSF/Motif a GTK+. Posud je všechno OK. Neprobrali jsme bohužel
ale nic víc a tyto tři věci byly až moc rozpitvávány, v podstatě
na úroveň zdlouhavého procházení jednotlivých funkcí těchto
knihoven. Byla to dost nuda a lidi přestali na přednášky chodit.
Předmět by se měl rozhodně updatovat, možná přestat probírat
Motif, a učit třeba o Waylandu,
různých window managerech a desktop prostředích.
V předmětu existují dva projekty - grafický editor za 8 bodů a druhý projekt vybíraný z několika témat za 12 bodů. Každý šlo implementovat buď v Motifu nebo GTK. Někdo chtěl pracovat v Qt, ale to vyžadovalo individuální domluvu. Já jsem se rozhodl udělat první v Motifu a druhý, v mém případě generátor fraktálů, v GTK. Žádný z projektů nepředstavoval velký problém, chtělo to jenom dát si práci s nastudováním základního API, což se zároveň hodilo na zkoušky. GTK mi přišlo rozhodně lepší než Motif. Z prvního projektu jsem získal 7 bodů a z druhého 9 (příčinu ztráty bodů jsem nezkoumal). Projekty byly opraveny až po prvním termínu zkoušky. Fuj!
Na půlsemestrálku se to chtělo připravit ze starších zadání, otázky byly často stejné. Nebudu zapírat, že jsem se neučil na 100 % a získal tak jenom 14 z 20 bodů.
Řádný termín zkoušky se rovněž příliš nelišil. Kdo si prošel starší zadání, musel alespoň polovinu bodů získat, i když minimum nasazeno nebylo. Já jsem se učil standardně a získal 35 bodů ze 60 na známku D.
Předmět mi přišel bohužel trochu odbytý a učivo zastaralé, a opravy všeho navíc trvaly hrozně dlouho. Odnesl jsem si alespoň obecný přehled o celkem komplikovaném systému GUI na Unixech. Jelikož v předmětu není zápočet ani minimum ze zkoušky, stojí za zvážení v případě neodbytné potřeby kreditů.

| předmět | body | známky |
|---|---|---|
| Semestrální projekt (SEP) | 90/100 | A |
| Grafická uživatelská rozhraní v X Window (GUX) | 65/100 | D |
| Počítačové vidění (POV) | 90.1/100 | A |
průměr: 1.5
pořadí v ročníku: 13. - 19. / 88
prospěchové stipendium: 0 Kč
Semestrálním projektem student začíná diplomovou práci. V mém případě šlo o téma zobrazování pokřivených zrcadel, které jsem měl rozpracované už z minulého roku, a tedy jsem na něm pouze dál pracoval. Cca každé dva týdny jsem chodil na konzultace k ing. Miletovi a snažil se posouvat vpřed svůj algoritmus. Teoretická část práce mě hodně baví, ale bohužel mi moc nesedí práce s OpenGL, takže jsem nepostupoval tak rychle, jako u bakalářky, avšak i tak jsem s projektem pohnul. Ing. Mileta (popř. kohokoli z renderingové skupiny na grafice) jako vedoucího stejně jako u bakalářky moc doporučuju.
Zatím jsem implementoval přesné zobrazování zrcadel a jeho akceleraci. Oproti bakalářce je v SEP vyžadována i obhajoba práce a výstup ve formě textové zprávy, z níž později vzejde text diplomky. Obhajoby probíhaly v kruhu studentů a vedoucích a byly studentům hodně užitečné, protože se jednalo v podstatě o přípravu na závěrečnou obhajobu u státnic, s cenným feedbackem. Prezentace měly být velmi krátké, cca na 5 minut. Moje práce se celkem líbila a dostal jsem za ni 90 bodů (A), jako asi většina studentů v naší skupince.
SEP nemá cenu hodnotit, protože zcela záleží na tématu vaší práce, na vedoucím a na vašem postoji. Zde lze pouze doporučit vybrat zajímavé téma, průběžně pracovat a konzultovat.
Poslední semestr na FITu jsem absolvoval z domu s občasnými návštěvami fakulty kvůli konzultacím. Zde je jeho zhodnocení.
Práce na diplomce pokračovala stejným tempem jako na semestrálním projektu. Chodil jsem pravidelně na konzultace a čas od času napsal pár řádků kódu, až jsem si uvědomil, že zbývá asi měsíc do odevzdání. V té době jsem znervózněl a začaly na mě jít úzkosti, cítil jsem, že práci nestihnu dodělat. S vypětím posledních sil jsem se ale přinutil k poslednímu sprintu před cílem a zvládl jsem nějakým způsobem dopsat zprávu a uzavřít kód tak, abych s nimi mohl být alespoň částečně spokojený. Ne tak spokojený, jako jsem byl při odevzdávání bakalářky, ale dost spokojený s ohledem na svůj psychický stav. Zprávu jsem nechal zhotovit stejně jako na bakaláři v Copy Centru na Purkyňově.
Po odevzdání započalo čekání na posudky. Během tohoto období mi přišla zpráva od mého oponenta, dr. Pečivy, zda bych se mohl dostavit na předvedení své práce, neboť byl zvědavý, jak vypadá realizace algoritmu, který vymyslel. Tomu jsem samozřejmě vyhověl a zároveň jsem si uvědomil, že jsem se dopustil menšího faux pas (či jak se to píše) - dr. Pečiva byl autorem původního konceptu mého algoritmu, což jsem ale ve zprávě nezmínil, neboť jsem si toho nebyl vědom. Za toto jsem se mu omluvil a dále jsem jej uvedl jako autora původního konceptu v repozitáři své práce. On z toho naštěstí nedělal žádnou vědu, ale i tak cítím, že bych svou chybu měl napravit i zde. Tímto mu tedy děkuji za původní nápad pro mou diplomku.
Posudky mého vedoucího i oponenta byly velmi pozitivní, oba mi navrhli známku A. Myslím, že tak dobré hodnocení jsem si ani nezasloužil, a opět to mi to potvrzuje, že grafici na FITu jsou velmi hodní a pohodoví lidé. Velice doporučuji kohokoliv z renderingové skupiny (ing. Milet, dr. Pečiva, ing. Starka atd.) jako vedoucího závěrečné práce. S těmito lidmi jsem se setkával často a nikdy jsem z jejich strany nezažil sebemenší zákeřnost nebo problém, naopak vždycky ochotně poskytli svůj čas (i mimo konzultační hodiny), prostředky a pomoc.
Diplomka je k dispozici na mém GitHubu.
Na SZZ jsem se začal připravovat velmi brzy, protože jsem neměl už moc energie na kratší, intenzivní přípravu. S materiály na přípravu je to horší, spousta otázek je vypracovaná na Fitušce, ale ne všechny. Okruhy se taky každý rok mírně mění a jsou různé pro každý obor. Z těchto důvodů jsem si vypracoval otázky sám a dávám je k dispozici:
vypracované okruhy pro rok 2017
Týden nebo dva před zkouškou jsme dostali seznam komisí, přičemž tu mou tvořili doc. Černocký (vedoucí), doc. Smrž, doc. Janoušek, doc. Sedlák a dr. Španěl. Uměl bych si tedy představit i lepší komisi, ale byl jsem rád např. za absenci síťaře. Pár dní před zkouškou se začal dostavovat velký stres, který jsem špatně zvládal, ale nedalo se zkrátka nic dělat, musel jsem se vydržet učit. Poslední den jsem spal extrémně špatně a ráno jsem byl rozklepaný jako válečný veterán. Jakmile jsem ale dorazil na místo před zkušebnu, stres opadl. Vše šlo pak už velmi rychle, neboť jsem šel na řadu jako třetí.
Pan Černocký mě pozval do místnosti, všichni byli v pohodové náladě. Přečetly se posudky, což mi ihned zvedlo šance. Následně jsem hned přistoupil k prezentaci. I přes technické problémy s ovladačem a přes nepozornost většiny komise jsem myslím odprezentoval slušně, obzvlášť pan Španěl vypadal, že se mu práce líbí. Dále jsem zodpověděl otázky oponenta a členů komise. Okamžitě se přistoupilo ke zkoušení, na stres nebyl vůbec čas.
Na papírku jsem dostal dvě otázky (ano, oproti Bc. dostáváte na magisterské SZZ dvě otázky, přičemž si můžete vybrat pořadí zodpovězení, ale nesmíte ani jednu zkazit). Jednalo se o nerozhodnutelnost a výpočetní modely se zaměřením na statecharts. Po minutě přípravy (rozmýšlení úvodu) jsem začal mluvit o nerozhodnutelnosti. Řekl jsem základy a mluvil jsem celkem plynule, až mě pan Smrž přerušil otázkou, jak do nerozhodnutelnosti zapadá doplněk jazyka. To mě hodně rozhodilo a motal jsem se, zkrátka jsem začal velmi příhodně být nerozhodným, až mi řekl, že mám radši pokračovat dál. Řekl jsem tedy něco o halting problému a tím byla první otázka uzavřena. Přistoupil jsem tedy dál k výpočetním modelům, shrnul jsem úvod a nakreslil statecharts, ale o moc víc jsem dál nevěděl. Pan Janoušek mi ale ohromě pomáhal - položil otázku, já jsem ji začal okecávat, a jakmile jsem vyslovil nějaké klíčové slovo, zajásal "výborně" nebo něco podobného a šlo se dál. Tímto stylem jsme se dobrali ke konci a šel jsem z místnosti. Za minutu mě pozvali zpět a pan Černocký mi s úsměvem sdělil, že jsem prospěl velmi dobře, A z diplomky a C/B ze zkoušení, celkově B. Tím ze mě veškerý stres samozřejmě opadl.
Po vzoru závěrečného článku Bc. studia přidávám i seznam věcí, které jsem se oproti Bc. naučil:
No a úplným závěrem bych samozřejmě rád poděkovat všem, kteří mi během studia pomáhali, tzn. hlavně rodině, kamarádům, vedoucím a vyučujícím na škole. Ano, připadám si jako herec přebírající Oskara. Studium mi ze zdravotních důvodů trvalo o dva roky déle, ale budiž to důkaz toho, že to jde. Při dostatečné motivaci se FIT dá zvládnout i za velmi nepříznivé situace - je zde možnost rozvolnění, prodloužení, výjimek, opakování, odvolání atd. Ne že by člověk měl prolézat za každou cenu, když vidí, že není na správném místě - to je ale na posouzení každého. Já osobě jsem rád, že jsem studium zvládl zcela poctivě, nikdy jsem nepodváděl, a občas se zadařilo i získat dobrou známku. Taky jsem zvládl všechny zkoušky na první pokus (možná až na jeden sporný případ :)). Jste-li současný či budoucí student, ať naší fakulty nebo jiné, přeju vám hodně štěstí a pevné nervy, ať si v budoucnu můžu taky přečíst vaše zkušenosti :).