Ing. na FIT – 3. semestr

Sat 13 February 2016
tastyfish
tagy: study
překlady: en (google)

Jelikož se opakuje situace z konce mého bakalářského studia, opět jsem studium rozvolnil a zapsal si na rok jenom pět předmětů. Pozor - pokud byste se ocitli v podobné situaci, pamatujte, že musíte za rok získat alespoň 30 kreditů, nebo, jako já, zažádat o výjimku ze zdravotních nebo jiných důvodů. Pojďme se podívat, jak tento rok vypadal.

Grafická a zvuková rozhraní a normy (GZN)

Poslední povinný předmět na grafice. Jedná se o kurz přehledový a nikterak náročný, nicméně i tak užitečný.

Vedl jej, a částečně také přednášel, nyní už profesor Herout. Většinou měl však přednášky na starosti někdo jiný, kdo danému tématu nejvíce rozuměl, např. doc. Černocký u zvuku, ing. Starka u OpenScene graphu apod. Přednášky byly zajímavé, většinou zaměřené na nějakou technologii, její historii, základní použití apod. Dozvěděli jsme se např. něco víc o Direct3D, vysokoúrovňových 3D a 2D knihovnách, grafu scény (stěžejní znalost), formátech, zvuku, MIDI, a zaplnili si drobné mezery mezi znalostmi z ostatních předmětů. Zajímavostí bylo, že druhou půlku semestru si studenti přednášky "tvořili sami" prezentacemi svých projektů.

GZN tahák

GZN tahák , str. 1

GZN tahák

GZN tahák , str. 2

Těžištěm předmětu byly netradičně pojaté projekty. Student, popř. dvojice studentů, si zvolil téma (nějakou technologii, formát, knihovnu, srovnání apod.), nastudoval jej, vypracoval prezentaci, dokumentaci, naprogramoval malou ukázku a vše završil prezentací ostatním studentům na přednášce. Cílem bylo zvýšit povědomí ostatních studentů o tématu, aby jej byli schopní uplatnit v praxi. Programovací část projektu byla jen minimální, přihlíželo se hlavně k prezentaci. Alternativou (nejspíše pro stydlivé studenty) bylo vypracovat nebo výrazně vylepšit nějaký článek na wikipedii. Já jsem si s panem Heroutem domluvil vlastní téma - Irrlicht 3D engine, se kterým jsem párkrát pracoval. Téma mě bavilo, chodil jsem na konzultace, a nakonec jsem dal dohromady myslím slušnou prezentaci hlavních ideí, úspěšně jsem odprezentoval a dostal tak 39 bodů ze 40. Bohužel, trochu pokulhávala časová organizace, protože někteří kolegové měli prezentace dosti chabé (četli z papírů, vyluzovaly výrazy jako "pludžin" a "oupnscéngraf" apod.) a špatně načasované a nestíhalo se. Natrénujte si prosím časování předem, ať ostatní neokrádáte o čas!

V předmětu byla dobrovolná, nebodovaná cvičení, na která jsem ale nemohl dojíždět, takže je nemohu hodnotit. Tuším, že se na nich probíral Direct3D a OpenCV.

Dále jsme měli půlsemestrálku - byla dosti jednoduchá a dostal jsem 8 z 9 bodů, protože jsem byl tak suverénní, že jsem zapomněl na pixel shader v Direct3D pipeline. Jednou z otázek byla myslím technická realizace MIDI.

Zkoušku jsem z nějakého neznámého důvodu pokazil a bohužel si už nevzpomenu přesně na všechny otázky, ale objevila se např. tato: "Vypište tři video kontejnery a popište hlavní rozdíly mezi nimi" nebo "Popište podčásti teselačního shaderu v Direct3D a uveďte, které jsou programovatelné". Objektivně těžká nebyla. Dostal jsem 38 bodů z 51 a známku B.

GZN je průměrný grafický předmět, nepředstavuje žádný důvod k obavám či stresu. Projekt i přednášky si můžete dokonce užít, takže hodnocení uděluji velmi kladné.

Kreativní grafika (KRG)

KRG se bohužel příští rok ruší, takže tato recenze nechť zde zůstane historickým mementem. Byl to dobrý předmět, ale je asi hodně podobný předmětu VIZ a VIN a proto jej nejspíš už není potřeba. Nebyla zde zkouška, jenom klasifikovaný zápočet.

Na přednášky jsem bohužel z většiny nechodil, takže o nich nemohu příliš referovat. Přednášející a garant, dr. Chudý, se může ze začátku zdát rozporuplný, ale v mnoha věcech mi během semestru vyšel vstříc a proto si myslím, že je to dobrý a bezproblémový učitel. Na první přednášce jsem zjistil jenom to, že má rád letadla.

KRG tahák

KRG tahák

Projektem do KRG bylo udělat nějaký pěkný grafický výstup v nástroji vlastní volby - nejčastěji Inkscape, Photoshop, GIMP nebo Blender - a pak jej odprezentovat. Já jsem samozřejmě zvolil Blender a jako téma jsem si vymyslel scénu "sci-fi šachy", se kterou jsem strávil pár hodin a pěkně jsem si s ní vyhrál. Prezentace se mi taky povedla a dostal jsem plných 60 bodů. Někteří kolegové měli pěkné projekty a někteří prezentovali výtvory narychlo načmárané v MS Paintu.

Půlsemestrálku jsem bohužel zmeškal kvůli (dopravní) zácpě, ale pan Chudý se se mnou domluvil na dalším termínu, přestože sám neměl příliš volného času a nakonec jsem si ji tedy napsal. Nebyla těžká a šlo o testové otázky plus fulltext, např. na zlatý řez, grupy symetrií apod. Ani nevím, co jsem přesně pokazil, ale dostal jsem jenom 30 bodů ze 40, což mi ale pořád vyšlo na A.

KRG jsem si užil, byl to velmi jednoduchý předmět a pěkně probral hlavní nástroje v oblasti počítačové grafiky. Pokud vás zhodnocení zaujalo a chtěli byste se naučit třeba Blender (doporučuji), zapište si v letním semestru předmět VIZ, který je velmi podobný.

projekt

Celkové výsledky

předmět body známky
Grafická a zvuková rozhraní a normy (GZN) 85/100 B
Kreativní grafika (KRG) 90/100 A

průměr: 1.277
pořadí v ročníku: 10. / 198
prospěchové stipendium: 0 Kč