Bc. na FIT - 3. semestr

Sat 28 January 2012
tastyfish
tagy: study
překlady: en (google)

Třetí semestr na FITu byl relativně pohodový, nebyl zde žádný extra těžký předmět (tím myslím jako třeba IOS). Moje známky tomu sice ne zcela odpovídaly, nejspíš kvůli pár dalším věcem, které jsem vedle školy řešil a taky jsem prostě už občas na něco kašlal (jak to chodí, když si někde začínáte zvykat). Bylo docela fajn, že ze zkoušek nebyla snad nikde minima.

Algoritmy (IAL)

IAL tahák

IAL tahák , str. 1

IAL tahák

IAL tahák , str. 2

Tak tady mám pocit, že šlo o docela důležitý předmět a to proto, že základní algoritmy řazení a vyhledávání by měl umět asi každý. Tohle jsem naštěstí zase zvládal už na průmyslovce, takže jsem měl malý náskok. IAL probíral povětšinou opravdu jenom ty základní a v principu docela jednoduché věci, takže nejtěžší bylo se naučit např. konvence pojmenovávání operací, které prof. Honzík vyžadoval dodržovat podle slajdů.

Prof. Honzík je taková mírně rozporuplná osobnost a názory na něj se mezi studenty liší, mě přišel docela normální, ale měl jsem rozhodně i oblíbenější přednášející. Faktem je, že dělá dost chyb jednak v přednáškách a taky v zadáních písemek a to celkem pravidelně. Potvrdilo se to i našemu ročníku na půlsemestrálce. Já jsem si naštěstí chyby všiml a algoritmus jsem zapsal tak, aby prostě fungoval navzdory očividné nelogičnosti. To mi nakonec vyneslo plný počet bodů a mohl být i jeden navíc, kdybych na chybu prý explicitně upozornil nějakou poznámkou. Co se týká chyb na přednáškách, tak z těch se dá taky něco vytěžit, mně se podařilo panu Honzíkovi opravit chybu v rekurzívní definici binárního vyhledávacího stromu a dostal jsem tak symbolický prémiový bod.

Dále zde byly body z procvičovacích domácích úloh. Nechci ani říkat z projektů, protože šlo prostě o doplnění pár řádků do zdrojových souborů v Céčku. Tohle nebyl problém dát víceméně na plný počet. Další body byly za dokumentaci k projektu do IFJ, kterou jsem našemu týmu dělal já a která nám vybojovala 4,4 bodů z 5.

Poslední možný přínos bodového hodnocení se skrýval za obhajobou již zmíněného projektu do IFJ. Na tu přišel náš tým patřičně svátečně vystrojen a připraven. Na začátku se házelo kostkou, jež měla rozhodnout o jednom "šťastlivci", který předvede přichystanou prezentaci. Úkol hodu kostkou vyšel na mě, prezentace už naštěstí ne. Kolega docela slušně odprezentoval s jedním malým zádrhelem, na otázky prof. Honzíka a jeho asistenta odpověděla slečna kolegyně z týmu taky docela obstojně, takže nás nakonec komise odměnila 9 body z 10.

Zápočet byl v IAL spíš symbolický, takže se mé zvědavosti těšila teprve až zkouška. Ta zahrnovala klasicky příklady ze starých písemek a bodově mě dostala na známku C se 75 body.

Co říct k IALu dál moc nevím, prostě takový normální předmět, občas zajímavý a užitečný a hlavně za 5 kreditů za víceméně zvládnutí úplných základů.

Formální jazyky a překladače (IFJ)

IFJ tahák

IFJ tahák , str. 1

IFJ tahák

IFJ tahák , str. 2

IFJ by mohl kandidovat na zatím nejpřínosnější předmět mého studia a jistě vám to kdekdo potvrdí. Je to především díky velkému týmovému projektu (výsledek sem dávám ke stažení), který vás opravdu něco naučí a hlavně jsou to věci, jež stoprocentně uplatníte v praxi, kde se jinak než v týmu ani pracovat nedá. Ostatní věci probírané v tomto předmětu také nebyly k zahození (všechno se to ale v podstatě motalo okolo projektu) a patřil zhruba do těch normálně obtížných.

Nejprve krátce k přednáškám, které měl prof. Meduna. Docela se mi líbil jeho velmi osobitý a jistý styl přednášení, mluví hodně nahlas a chodí všude možně po přednáškové místnosti a občas se prostě pustí do řeči s nějakým studentem, přitom si ale udrží celou dobu pozornost a rozhodně to není nuda. Navzdory svému matematickému zaměření navíc vysvětluje věci srozumitelně. Tomu říkám kvalitní úroveň přednášek.

Půlsemestrální zkouška proběhla nenápadně a jako tradičně bez nějakých zákeřností, podařilo se mi z ní získat 16 bodů ze 20.

Co si ale budeme nalhávat, tenhle předmět je především o už zmíněném projektu, který se řeší v pětičlenných týmech a je na něj celý semestr. Je dobré si najít tým hned na začátku roku a to nejlíp složený z lidí podobné úrovně schopností a nadšení, jako máte vy. Tak jsem to alespoň udělal já. Krátce poté se objeví zadání, které se vždycky týká implementace interpretu speciálně vytvořeného jazyka - náš ročník dostal podmnožinu jazyka Lua, jazyk IFJ11 s podporou rekurzívního volání funkcí a dalších celkem netriviálních věcí. V ten okamžik se hodí zhruba rozvrhnout práci mezi členy týmu. U nás to fungovalo tak, že prostě komu se do dané části chtělo, tak na ní začal pracovat s tím, že dal ostatním vědět, ale nemusí to tak fungovat všude. Já jsem se na projekt vrhnul hned po jeho zveřejnění a vybral si tedy lexikální analyzátor, jímž se většinou začíná. Později se ale podílel každý na všem, jak co bylo potřeba. Hrozně moc jsem tady víc než kde jinde objevil důležitost testování a začalo mě to i bavit natolik, že v součtu jsem napsal snad víc řádků testů než samotného programu. Ke konci semestru mě trochu postihl strach, že projekt nestihneme, i když náš tým pracoval dnem i nocí, naštěstí se všechno podařilo a i když jsme nestihli implementovat žádná rozšíření, fungující překladač nám byl ještě větší odměnou než 19 bodů z 20. To si opravdu musí zažít každý sám, když si napíše nějakou jednoduchou aplikaci pro vlastní překladač a ona potom krásně funguje :) S projektem souvisela taky obhajoba a dokumentace, které se počítaly do předmětu IAL, u něhož se dočtete o těchto věcech více.

Jak říkám, v IFJ šlo především o projekt, zkouška bez minima byla už jenom takové formální završení. Učení jsem ale nepodcenil, i když by mi stačilo nějakých 12 bodů. Nakonec mě výsledek 38 z 55 dostal na známku C.

IFJ je podle mě vzorový předmět, který navíc protřídí poctivé studenty od těch, co dělají věci na poslední chvíli. Studenty naučí hodně o praxi a tak bych mu udělil známku A.

dokumentace

Numerická matematika a pravděpodobnost (INM)

INM tahák

INM tahák , str. 1

INM tahák

INM tahák , str. 2

Tímto předmětem končí matematické a zároveň FEKTové povinné předměty v bakalářském studiu, ale ne že by se mi po nich nějak moc stýskalo, i když bývaly pochopitelně trochu lehčí než ty naše z FITu. Úspěch v INM závisí příhodně na náhodě a to tak, že když chytíte cvičení s garantem dr. Novákem, tak si ani neškrtnete, nedostanete skoro žádné body a tím pádem nedosáhnete na zkoušce na 50 % z předmětu, pokud vůbec dáte zápočet. Ostatní šťastlivci s jinými cvičícími, jako např. já, mají víceméně vyhráno.

Přednášky měl u nás dr. Novák a většinou je začínal nějakým proslovem, jak je důležité všemu rozumět a co se všechno stane, když uděláme v praxi chybu, a k probírané látce se dostal až tak ve druhé polovině přednášky. V první části semestru se probírala numerická matematika a ve druhé pravděpodobnost, obě věci mi daly pár užitečných znalostí, které snad někdy využiju (hlavně numeriku, protože ta je všude a jsem rád, že tomu už trochu rozumím).

Samozřejmě nás v INM neminula ani pravidelná cvičení u mě naštěstí s mgr. Bibou, u něhož nebyl problém dostat body z malých písemek a zajistit si tak téměř plný počet bodů ze cvičení. Tím pádem mě neděsila ani písemka, protože mi stačilo symbolických pár bodů díky absenci minima, kdežto kamarád u pana Nováka tak tak dosáhl na zápočet a zkoušku potom nedal ani na třetí termín.

Zkouška proběhla tedy poklidně a jelo se na jistotu, alespoň v mém případě. Trochu mě mrzelo Céčko se 79 body, obzvlášť po zjištění, že na reklamacích se na lepší známku dávalo i více bodů, ty jsem ale nestihl z důvodu učení na jinou zkoušku.

INM vidím tak, že je potřeba nějak proplout a hlavně se snažit na cvičeních. Jinak mi tenhle předmět dal určité praktické znalosti, za které jsem rád.

Návrh počítačových systémů (INP)

INP tahák

INP tahák , str. 1

INP tahák

INP tahák , str. 2

INP tahák

INP tahák , str. 3

Další z rodiny hardwarových předmětů, které mi teď s odstupem času, nevím proč, splývají tak nějak všechny v jeden. Cílem bylo blíž se podívat na princip fungování procesoru a zase se programovalo ve VHDL, tentokrát už ale studenti museli občas i rozumět tomu, co v něm vlastně píšou.

Přednášky s naší skupinou měl prof. Sekanina. Jejich náplní byly procesory, zřetězené zpracování, řadiče, paměti a další podobné věci, mimo jiné taky VHDL. Pedagogická i odborná úroveň byly standardně vysoké, garant sem tam zmínil nějakou zajímavost z praxe a uměl věci pěkně vysvětlit. Navíc mi ochotně povolil prohození termínu půlsemestrální zkoušky, takže nemám na co si stěžovat a musím chválit.

Půlsemestrálka se mi podařila nade všechna očekávání s výsledkem plných 20 bodů - kdyby jen tak hladce šlo všechno.

Stejně tak první projekt aneb blikající iniciály jména na FitKitu přinesl plné bodové hodnocení. Horší vzpomínky mě pronásledují na projekt číslo dvě. Zadáním bylo naimplementovat procesor interpretující jazyk Brainfuck - určitě mi dáte za pravdu, že nápaditost zde nechyběla. Problém ale spočíval v příšerném softwaru na simulaci VHDL, prostě se to nechtělo rozběhnout a tak padlo rozhodnutí implementovat jenom to, co dám bez jakýchkoliv simulací a prostě to odevzdat. Tak se i stalo a zaslouženě mi přišlo pouze 6 bodů z 16 možných.

S touto bolestivou ztrátou jsem tedy nastupoval k závěrečné písemce, ale patřičné znalosti k ní naštěstí nechyběly díky pár dnům stráveným učením. Žádné chytáky ani podrazy v písemce naštěstí nečíhaly a všechno šlo celkem dobře. Po písemce se ke mně ale donesly výsledky mých kolegů a já jsem zjistil, že v mojí práci bude nemálo věcí vyloženě špatně, takže nakonec jsem rád za 32 bodů a celkovou známku C s přesně 70 body.

Takže další hardwarový předmět mám za sebou a doufám, že ty nadcházející budou v budoucnu podobné jako INP.

Signály a systémy (ISS)

ISS tahák

ISS tahák , str. 1

ISS tahák

ISS tahák , str. 2

Nenápadný název předmětu skrývá ve skutečnosti jeden z nejobtížnějších předmětů na pochopení, s jakými jsem měl čest se setkat. Ve výsledku ale tenhle předmět není tak těžký, jak by mohl být, a je rozhodně snesitelnější než třeba IOS, neboť se počítá s tím, že průměrný student úplně všechno nepobere (na rozdíl od IOSu ^^). Celý předmět je orientovaný o něco víc matematicky, než by někdo mohl být zvyklý, a vyžaduje alespoň malou dávku abstraktního myšlení, schopnosti představovat si operace nad vícerozměrnými signály apod.

ISS naštěstí vede hrozně pohodový garant, který se snaží demonstrovat principy signálů na vlastnoručně vyrobených pomůckách typu komplexní lahev nebo svetr představující rovinu v trojrozměrném prostoru. Občas to pomáhá a dobře to udržuje pozornost. Doc. Černocký má humoru prostě na rozdávání, což je vždycky dobře. Ale i tak se studentům točila hlava z analýzy signálů a ze zkratek všech těch transformací nad nimi.

Předmět zahrnoval i cvičení sympaticky bodovaná pouze za docházku :p Znalosti z nich ale mohly napomoct při projektu, kdy nám byly přiděleny obrázky a naším úkolem bylo odevzdat program nejlépe v Matlabu (ale fantazii se při výběru jazyka meze nekladly) pro různé operace nad tímto obrázkem. K dispozici bylo referenční vzorové řešení a celé se to vůbec dalo opsat z materiálů ke cvičením maximálně za pár hodin. Plný počet 12 bodů byl tedy samozřejmostí.

Z půlsemestrálky si toho na moc už nevzpomenu. Byla myslím mírně obtížnější než ty ostatní, ale zažil jsem i horší, příklady byly typově podobné těm z minulých let. 17,5 bodů z 25 taky není můj nejhorší výsledek v historii. Každopádně v písemce nebyly žádné chytáky ani zákeřnosti.

Stejně tak nic zákeřného nečekalo ani na zkoušce, pan Černocký je prostě úžasný člověk, protože by s klidem mohl povyhazovat 90 % studentů. Místo toho naštěstí vybral klasické a propočítané příklady, které hezky vycházejí, tak jak to má být. I tak jsem ale učení do ISS obětoval víc než ostatním předmětům a spousta mých spolužáků šla na další termíny a to i navzdory velmi nízkému minimu. Výsledek 42 bodů z 51 a známka B byla dostatečným zadostiučiněním za vynaložené úsilí.

ISS je jeden z náročnějších předmětů, ale v postupu dál vám bránit nebude, pokud se na něj nevykašlete. Přednášky se dobře snášejí, takže by byla určitě škoda na ně nechodit.

Pedagogická psychologie (IPSO)

IPSO tahák

IPSO tahák , str. 1

IPSO tahák

IPSO tahák , str. 2

IPSO tahák

IPSO tahák , str. 3

Pedagogická psychologie vyhrála moje rozhodování mezi volitelnými předměty hlavně proto, že mám rád univerzálnost a občas se rád přiučím i něco z jiných oborů. Volba to rozhodně nebyla špatná, ale předmět byl docela obtížný a většině informatiků by asi neseděl, takže při zapisování IPSO zvažujte, jak moc vás tohle téma vlastně zajímá - nejsou to kredity zadarmo. K absolvování je potřeba 80% docházka.

Hodiny byly na FEKTu jednou týdně ve formě čtyřhodinových seminářů v cca 15 lidech. Velké plus tohoto předmětu je určitě vynikající vedoucí seminářů, mgr. Fiľová, která je jakožto pedagogický vzor člověk na svém místě a vychází skvěle se studenty. Kvůli ne příliš šťastné organizaci přednášek FEKTu sice chodila na hodiny pravidelně se zpožděním, ale to je tak jediné zaznamenané mínus. Náplní předmětu byla nejdříve obecná psychologie, tzn. osobnost člověka, vývojová psychologie, komunikace apod. K pedagogickým záležitostem se přešlo až ke konci. Jinak se na hodinách jelo s jednou krátkou přestávkou, takže ze čtyřhodinovky se stala někdy i kratší trojhodinovka a to ještě rozdělená na dvě části - v první se přednášelo a ve druhé se diskutovalo, dělaly se různé testy atd.

Pro absolvování musel každý ze studentů připravit a přednést referát (na deset až patnáct minut) na libovolné téma z psychologie. Já jsem si zvolil téma inteligence a odbyl si jej jako první, takže jsem měl hned pokoj. Potom tady byly taky dvě zápočtové písemky s minimem 70 %! Ty se mi ale docela vydařily a dostalo se mi i malé pochvaly. Stálo to ale dost učení.

Navzdory dobrým dosavadním výsledkům se mi trochu nepovedla závěrečná ústní zkouška. Naučil jsem se celkem slušně, ale zapracovala nervozita a asi na mě byla i znát, protože mi byla položena otázka na příznaky stresu s tím, že stačí popsat, jak se cítím. Nakonec to dopadlo tak nějak na známku D, což si myslím, že odpovídalo výkonu. Škoda jenom, že se nebraly v potaz výkony během semestru ale jenom u zkoušky.

IPSO mě docela bavilo a časem, když si budu teoreticky chtít udělat pedagogické minimum, mám už jeden předmět v kapse. Doporučuju všem, koho zajímá psychologie a/nebo pedagogika.

Celkové výsledky

předmět body známky
Algoritmy (IAL) 75.4/100 C
Formální jazyky a překladače (IFJ) 77.6/100 C
Numerická matematika a pravděpodobnost (INM) 79/100 C
Návrh počítačových systémů (INP) 70/100 C
Signály a systémy (ISS) 84.3/100 B
Pedagogická psychologie (IPSO) 65/100 D

průměr: 1.983
pořadí v ročníku: 78. / 275
prospěchové stipendium: 0 Kč